حضرت عباس(ع) بهترین اسوه؛ ولایت پذیری است
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۵۴۴۲۸
حجت الاسلام ایرانی گفت: حضرت عباس(ع) که باور و اعتقادش، تمام تلاش ها و موضع گیری های او را در مسیر ولایت قرار داده است، بهترین اسوه؛ ولایت پذیری است، چون خط سیاسی او پیوسته بر اطاعت از امام و مخالفت رفتاری و گفتاری با دشمنان امام استوار بود.
به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه ،چهارم شعبان سالروز ولادت قمر بنی هاشم، روز جانباز نامگذاری شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بصیرت ، ولایت مداری و شجاعت آن حضرت از بارزترین ویژگیهای شخصیتی ایشان بود که امروزه بیش از هرچیز برای جامعه اسلامی مورد نیاز است. از خودگذشتگی و شجاعتی که ایشان در راه حق از خود نشان دادند ، نمونه ای کمنظیر از جان نثاری در راه ولایت است.
زمانی که هزاران هزار نفر علیه امام و مولای او به صف شدند ، با ایستادگی و فدا کردن خود ، عامل شناخت راه حق از باطل شد. شخصیت بزرگوار ایشان متاثر از پدر و مادری چون حضرت ام البنین و امام علی (ع) است ، نقش تربیتی این دو به خوبی در شخصیت آن حضرت نمود پیدا کرده و انسانی کامل در همه ابعاد را به جامعه اسلامی تقدیم کرده است.
مساواتی که آن حضرت در گذشتن از آب انجام دادند ، موضوعیست که اکنون جامعه اسلامی ، به آن نیازمند است ، چرا که یزید صفتان همچون واقعه عاشورا راه تامین آسایش را بر مسلمانان بسته اند و تنها راه رسیدن به رفاه در جامعه اسلامی اکنون ، از خودگذشتگی و همدلی مسلمانان میباشد .
در همین راستا خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) ، با حجت الاسلام صادق ایرانی ، مدیر حوزه های علمیه کرمانشاه مصاحبه ای انجام داده که با هم می خوانیم.
الگوگیری نسل جوان و مدافعان ارزشهای انقلاب از حضرت العباس(ع) چگونه باید باشد؟
-- شخصیت اسطوره ای و جذاب و حضرت ابوالفضل العباس می تواند یک الگوی کامل برای تمام مسلمان باشد .وجود مقدس ایشان دارای کمالات متعددی است که هر کدام می تواند برای انسان الگویی تکرار نشدنی باشد. مهمترین ویژگی وجودی آن حضرت تبعیت کامل از امام و مولای خود بود که می شود گفت در نوع خود کم نظیر است .
لذا نسل جوان امروز اگر یک الگوی تمام و کمال می خواهد باید وجود مقدس حضرت ابوالفضل را سر مشق خود قرار بدهد . شهدای جنگ تحمیلی و مدافعان حرم نسبت به وجود حضرت عباس ارادت خاصی داشتند مثل سربندهای یا قمر بنی هاشم که در زمان جنگ تحمیلی بر سر می بستند و شعارهای کلنا عباسک یا زینب مدافعان حرم سر می دادند.
حضرت العباس (ع) چه نقشی در عاشورا داشتند؟
-- امام حسین علیه السلام در روز عاشورا از تعبیر بنفسی انت برای آن حضرت به کار میبرند، این جمله تعارف نیست و نشان میدهد امام معصوم از جان خود می فرماید ،جانم فدای حضرت عباس. این عبارت تعبیر بسیار خاصی دارد و در مورد کسی غیر از حضرت عباس بیان نشده که امام معصوم به غیر معصوم گفته باشد جانم فدای تو. نکته دوم و حائز اهمیت ، در زمان شهادت ایشان ، امام حسین به اهل حرم اعلام میکند، آماده اسارت باشید. این موضوع میزان پشتوانه بودن ایشان برای اهل حرم امام حسین را بیان می کند. نکته دیگر که در روایات نقل شده زمانی که پرچم لشکر امام حسین به شام میرسد یزید لعنت الله علیه با تعجب به پرچم نگاه کرده و می پرسد ، پرچم دست چه کسی بوده که تنها جایی که تیر نخورده جای دست علمدار آن بوده است؟ این نشان میدهد حضرت عباس با وجود تیرباران که شدن پرچم را رها نکرده و تا لحظه آخر مقاومت کردند.
راز و رمز تعالی حضرت عباس(ع) چیست؟
-- با توجه به روایاتی که در شأن حضرت عباس (ع) از ائمه علیهم السلام شده و در آن به ایثار و فداکاری در راه امام خویش تصریح شده است، به روشنی، فضیلت و مقام آن بزرگوار آشکار میشود.فداکاری، ایثار و جانبازی در اسلام و مکتب اهل بیت علیهمالسلام از جایگاه ویژهای برخوردار است؛ به طوری که امیرمومنان در جایی ایثار را برترین فضیلت اخلاقی میداند.
مسابقاتی که حضرت عباس در واقعه عاشورا به خرج دادن به چه صورت در جامعه اسلامی میتواند تاثیرگذار باشد؟
-- اوج فداکاری یک انسان است که علیرغم اینکه می تواند از یک نعمتی بهره ببرد و آسیبی هم به دیگران نرساند، اما به خاطر تشنگی بچه های امام حسین از خوردن آب صرف نظر می کند. قطعاً حضرت ابوالفضل(ع) اگر امروز در جامعه ما حضور داشتند در رفع مشکلات نیازمندان آرام و قرار نداشتند و تمام تلاش خود را می کردند. مثل زمانی که تشنگی بچههای امام حسین(ع) را دیدند و با کمال شهامت به دل لشکر زدند و برای رفع مشکل و گره گشایی تلاش کردند . اگر این افراد نسبتی با حضرت نداشتن باز هم ایشان این کار را انجام میدادند ، لذا این موضوع می تواند یک الگوی بسیار جامع برای شرایط امروز ما و کمک به افراد نیازمند باشد .
نقش تربیتی مادر حضرت العباس در شکل گیری شخصیت قمر بنی هاشم تا چه حد موثر بوده است؟
-- بالاترین ویژگی مادر ایشان درک مقام و منزلت اهل بیت و داشتن معرفت نسبت به آنان بوده است، وقتی وارد خانه امیرالمومنین میشوند به فرزندان حضرت زهرا اعلام میکنند، که من جانشین مادر شما نیستم و برای کنیزی شما آمدم . زمانی که حضرت ابوالفضل(ع) بزرگ میشوند به ایشان تاکید میکند شما نباید به فرزندان حضرت زهرا (س) غیر از آقا و سرور چیزی بگویید. این نشان میدهد حضرت ابوالفضل(ع) ادب و احترامی را که برای امام حسین (ع)قائل است از مادر به ارث برده و رفتار ایشان نتیجه تربیت مادر است. نقش تربیتی یک مادر با بصیرت، شجاعت و ولایتمدار در این قضیه خود را نشان می دهد.
فداکاری، ایثار، فضیلت، شجاعت و دلیری، رشادت جسمی و روحی، زهد و تقوای الهی، فتوّت و جوانمردی، که همه آنها ناشی از بزرگواری و شایستگی حضرتش بود. و بر این اساس و به دلیل برخورداری از فضایل بی شمار، وجود حضرت عباس علیه السلام سرشار از کنیه ها و القاب بسیار پسندیده ای است که هر کدام، بیانگر یکی از ابعاد درخشان وجودی و زندگی پرنور او است.
پایان پیام/712
منبع: شبستان
کلیدواژه: حضرت العباس ع مدیر حوزه علمیه کرمانشاه الگوی ولایت پذیری الگوی نسل جوان شهادت طلبی حضرت ابوالفضل جامعه اسلامی حضرت عباس ع نشان می دهد امام حسین آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۴۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
شاید بسیاری از زائران آستان حضرت عبدالعظیم (ع) ندانند که در روایات از ائمه(ع) آمده که ثواب زیارت آن حضرت برابر با زیارت امام حسین(ع) است اما چرا حضرت عبدالعظیم (ع) راهی شهر ری شدند و چه نقشی در ترویج معارف دین در این منطقه داشته و چگونه به جایگاهی رسیدند که چنین مورد عنایت و لطف ائمه(ع) قرار گرفتند؟
حجتالاسلام ابوالفضل حافظیان، نویسنده «مأخذشناسی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهر ری» که فهرستنویسی نسخههای خطی کتابخانه حضرت عبدالعظیم را برعهده داشته است به معرفی تعدادی از کتابهایی پرداخت که در خصوص حضرت عبدالعظیم (ع) نوشته شده است و گفت: شیخ عزیزالله عطاردی کتابی با عنوان «عبدالعظیم حسنی حیاته و مسنده» (زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و روایات او) نوشته است که کتاب ارزشمندی است. همچنین کتاب احوال حضرت عبدالعظیم حسنی نوشته شده توسط علی قلیمیرزا اعتماد السلطنه قاجار که اخیراً به چاپ رسیده و کتاب «جنات النعیم فی احوال سیدالشریف عبدالعظیم»، نوشته مولامحمد اسماعیل کزازی اراکی نیز از دیگر کتابهای خوب در خصوص حضرت عبدالعظیم(ع) است. این کتاب قبلاً به صورت چاپ سنگی چاپ شده بود اما بعدها در کنگره حضرت عبدالعظیم حسنی با تصحیح و شکل جدید به چاپ رسید که در این کتاب به صورت مفصل به شخصیت آن حضرت پرداخته شده است.
پیدا شدن نسخه کهن روایات حضرت عبدالعظیم
وی با اشاره به اینکه در خصوص حدیث عرض دین نیز مرحوم آیتالله صافی گلپایگانی در کتابی به شرح این حدیث پرداخته گفت: اخیراً در کتابخانهای در خارج از ایران نسخه خطی کهنی پیدا شده که روایاتی که حضرت عبدالعظیم(ع) روایت کردهاند در آن آمده بود. این جزوه نیز تصحیح و به چاپ رسیده است.
این متخصص کتابشناسی و نسخهشناسی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد منابع کهنی در خصوص حضرت عبدالعظیم(ع) وجود داشته باشد که هنوز شناسایی نشده است؟ گفت: بله؛ حتماً منابعی در تاریخ اهل بیت(ع) وجود دارد که هنوز شناسایی نشدهاند یا نسخهای از آن به دست نیامده است. کتابهایی وجود دارد که به صورت مستقل به شخصیت ایشان پرداخته و کتابهایی نیز داریم که در خصوص اصحاب و روایات ائمه(ع) نوشته شده است که در این کتابها نیز از حضرت عبدالعظیم(ع) یاد شده و روایاتی که ایشان نقل کردهاند را بیان کردهاند. در کتابهایی که برای شرح حال رُوات نوشته شده است نیز نام عبدالعظیم(ع) آمده و از مراتب علمی و معنوی ایشان نیز سخن گفته شده است.
حجتالاسلام حافظیان در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت عبدالعظیم(ع) ری را به عنوان مقصد هجرت خود انتخاب کرده بود؟ گفت: آن حضرت از سوی ائمه(ع) به شهرها و سرزمینهای مختلف رفته و به تبلیغ دین میپرداخت. به همین جهت خلیفه عباسی قصد کشتن ایشان را داشت و حضرت عبدالعظیم در حال خوف و ترس از سامرا خارج شدند و تصمیم گرفت به سمت ایران بیاید.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که بزرگانی از اهل بیت(ع) و اصحاب ائمه(ع) ایران را برای هجرت انتخاب میکردند این بود که دوست داشتند به دیدار و زیارت امام رضا(ع) بروند و لذا امامزادگان فراوانی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که به قصد زیارت امام رضا(ع) وارد ایران شدند اما در بین راه در اثر بیماری وفات یافتهاند و یا به شهادت رسیدند.
چرا حضرت عبدالعظیم به ری مهاجرت کرد
این پژوهشگر و مؤلف یکی از دلایل انتخاب ری توسط حضرت عبدالعظیم(ع) را ارتباطات خوب مردم ری با ائمه(ع) عنوان کرد و گفت: مردم ری با امام جواد(ع) در ارتباط بودند و سؤالات خود را برای ائمه اطهار(ع) ارسال میکردند. رسول جعفریان کتابی به نام مکتب و میراث شیعیان ری نوشته است که در این کتاب به علت مهاجرت حضرت عبدالعظیم(ع) به ری و ارتباط اهالی آن با ائمه اطهار اشاره کرده است. بنابراین شهر ری میتوانست محل مناسبی برای ورود حضرت عبدالعظیم(ع) باشد و ایشان از دست حکومت عباسی در امنیت باشد.
وی ادامه داد: طبق روایاتی نیز امام رضا(ع) دستور دادند که حضرت عبدالعظیم(ع) به ری بروند و معارف دینی را در آنجا تبلیغ کنند. البته ممکن است این دستور از سوی امام هادی(ع) صادر شده باشد. شهر ری بعد از این تاریخ نیز مرکز شیعه بوده و مدارس شیعی در آنجا وجود داشته و بزرگان زیادی از آنج برخاستهاند مثل مرحوم کلینی و شیخ صدوق که این نشان میدهد شهر ری مرکزی برای تشیع در جهان اسلام بوده است.
حجتالاسلام حافظیان در پاسخ به این سؤال که چند سال حضرت عبدالعظیم در ری حضور داشتند؟ گفت: بر اساس آنچه در کتابهای تاریخی آمده حدس زده میشود که ایشان در حدود سال 250 قمری به ایران آمده است. وفات ایشان را برخی از بزرگان در سال 252 قمری ذکر کردهاند. بنابراین حدود یک سال یا کمی بیشتر در ری بودند؛ البته مدتی نیز به صورت مخفیانه در منزل یکی از شیعیان زندگی میکردند و گاهی به صورت پنهانی از منزل خارج میشدند و به زیارت حضرت حمزه میرفتند و میفرمودند ایشان از اولاد امام کاظم(ع) است.
وی افزود: یکی از دلایلی که ایشان به ری آمد این است که مرقد امامزادگان در آنجا بوده و این مسئله نشاندهنده ارادت مردم ری به اهل بیت(ع) است. بعد از مدتی زندگی مخفیانه، مردم با حضرت عبدالعظیم(ع) آشنا میشوند و برای دریافت معارف دینی نزد ایشان میروند.
نویسنده کتاب «رسائل فی درایة الحدیث» ادامه داد: روایاتی که ایشان از اهل بیت(ع) نقل کردهاند به خصوص حدیث عرض دین که در آن معارف اسلامی درج شده است جنبه آموزشی مهمی برای شیعیان در طول تاریخ و به خصوص برای شیعیان آن عصر داشته است.
نسبی که به امام حسن مجتبی میرسد
وی به نسب حضرت عبدالعظیم (ع) نیز اشاره کرد و گفت: نسب ایشان با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) میرسد و ایشان ارتباط بسیار زیادی با امام جواد(ع) و امام هادی(ع) داشتند و بیشتر وقتشان را در همراهی با ائمه اطهار(ع) میگذرانده و معارف دینی را از حضرات کسب و به مردم منتقل میکرده است؛ بنابراین وقتی چنین شخصیتی وارد شهری شود که مردم آن شهر نیز علاقهمند به معارف شیعه هستند، خیلی میتواند مؤثر واقع شوند.
این مؤلف و پژوهشگر دینی عنوان کرد: شخصی نزد امام هادی(ع) رفت و سؤالاتی در خصوص معارف دینی پرسید؛ امام هادی(ع) وی را به حضرت عبدالعظیم(ع) ارجاع داد و فرمود شما که در شهر ری شخصیتی مثل عبدالعظیم دارید، سؤالاتتان را میتوانید از وی بپرسید. این مسئله نشان میدهد که حضرت عبدالعظیم(ع) این موقعیت را داشته که به ترویج احکام دینی بپردازد.
حجتالاسلام حافظیان خاطرنشان کرد: اطلاعات تاریخی گستردهای در خصوص فعالیتهای آن حضرت در آن دوران در شهر ری نداریم اما وجود چنین شخصیتی در شهر ری میتواند واسطه مستقیمی با اهل بیت(ع) برای مردم باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا ائمه(ع) بعد از وفات حضرت عبدالعظیم(ع) تلاش میکردند که ایشان را به مردم بشناسانند؟ گفت: در روایات است که زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) در ثواب با زیارت امام حسین(ع) برابری میکند. همچنین نقل شده است که کسی که به زیارت ایشان برود بهشت بر او واجب میشود؛ این روایات نشان میدهد حتی پس از وفات حضرت عبدالعظیم(ع) ائمه(ع) تلاش میکردند ایشان را به مردم بشناسانند.
حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محل استجابت دعا
این پژوهشگر ادامه داد: بیشتر علمای شیعه و رجالیون در کتابهایشان به مقامات حضرت عبدالعظیم(ع) اشاره کردهاند و بزرگانی مثل مرحوم میرداماد فرمودهاند که حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محل استجابت دعا است. اینکه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را توصیه میکردند نشاندهنده عظمت شخصیت ایشان است و این ظرفیت وجود داشت که مرقد ایشان محوریتی برای اجتماعات شیعیان پیدا کند.
وی در خصوص اینکه چرا در حدیث آمده است که زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) در ثواب، شباهت به زیارت امام حسین(ع) دارد، گفت: علمای بزرگ در این خصوص دلایل مختلفی را بیان کردهاند. جناب شیخ صدوق این روایت را در ثوابالاعمال آورده است. در کاملالزیارات نیز این حدیث آمده است. در لئالی الاخبار از امام رضا(ع) نقل شده است که «هر کسی بعد از وفاتم مرا زیارت کند من برای او بهشت را ضمانت میکنم و کسی که قادر بر زیارت من نیست پس به زیارت برادرم عبدالعظیم حسنی در ری برود» که نشاندهنده عظمت شأن و مقام ایشان است. همچنین در همین کتاب آمده است که امام رضا(ع) فرموده است اگر عاجز شدید از زیارت جدم حسین(ع) سید زاهد عابد جناب عبدالعظیم را در ری زیارت کنید که این کفایت میکند تو را از زیارت سیدالهشداء (ع).
حجتالاسلام حافظیان ادامه داد: یکی از ادلهای که برای مشابهت زیارت حضرت عبدالعظیم با زیارت سیدالشهداء(ع) نقل شده این است که در زمان امام هادی(ع) حکومت عباسی برای زیارت امام حسین(ع) شرایط بسیار سختی در نظر گرفته بودند و چه بسا شیعیانی که در راه زیارت سیدالشهداء به شهادت میرسیدند. به دلیل اینکه زیارت حضرت سیدالشهداء از بلاد مختلف بسیار سخت و تهدید آمیز و برای شیعیان خطرناک بود، ائمه(ع) شیعیان علاقهمند به زیارت سیدالشهداء را ترغیب میکردند که به زیارت حضرت عبدالعظیم بروند که وی هم از بزرگان منسوب به اهل بیت(ع) است.
وی افزود: البته احادیث مشابه این حدیث نیز در منابع شیعی آمده است. مثلاً از امام رضا(ع) نقل شده است که هر کس خواهرم حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند مانند این است که مرا زیارت کرده است. پس زیارت منسوبان به اهل بیت(ع) همانند زیارت خود اهل بیت(ع) ثواب دارد و چون به خاطر محبت به اهل بیت(ع) به زیارت بستگان اهل بیت(ع) میروند این ثواب زیارت اهل بیت(ع) را درک میکنند.
حجتالاسلام حافظیان تصریح کرد: البته این حدیث دلالت بر این نمیکند که شأن حضرت عبدالعظیم دقیقا برابر با امام حسین(ع) باشد. بلکه این معنا را میرساند که چون زیارت امام حسین(ع) در آن زمان مشکل بوده به جهت اینکه شیعیان علاقهمند به اهل بیت(ع) محل اجتماعی با هم داشته و به یاد اهل بیت(ع) باشند به آنها توصیه میشد که به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) بروند.
وی در پایان تصریح کرد: در هر محلی وقتی امامزادهای به خاک سپرده شده در طی قرون آنجا محل اجتماع شیعیان بوده و تأثیر ژرفی بر بقای شیعه داشته است.